Wednesday 8 February 2017

AKTIVITI MESIN KELAPA

Asklmwkth




Kalau ikut date kat gambar tu 23//01/2017....
Berniaga kelapa parut ke?tak...nak buat kenduri ke?pun...tidak...daku dah lama x beli kelapa.buat apa nak beli,kalau dah ada pokok sendiri.tinggal kat kmpg lak...memang x kuasa nak beli..kot tahap kemalasan melampau...ye la kot...aku kalau nak membeli pun memang tak berbaloi.kedai runcit atau market jauh dari rumah aku..
Ni la rutin bulanan daku...suami ku kumpul kelapa,buang sabut,belah kelapa....seterusnya tugas daku memesin...sebelum ni masa anak2 daku kecil daku bukan berani guna mesin kelapa ni...kali pertama beli,sehari semalam je mesin tu dirumah daku...esoknya daku suruh hantar semula kedai barangan letrik tu...aku beli ganti dgn washing machine..sebab aku ngeri nak guna masin kelapa tu......memang larr boleh je aku suruh suami yg tolong mesinkan tapi sampai bila?????dia kan kerja..jadinya aku guna kaedah yg lama iaitu kukur.......masa muda2 boleh larr kukur sekali hadap 5 biji...sekejap je...dah berumur sikit ni...dah tak larat.......jadi nya ini kali ke 2  daku beli mesin kelapa.aku tetpaksa beranikan juga guna..kalau dah ada stok kelapa yg dah berparut senang...lagipun suami daku memang sediakan satu peti sejuk beku yg sederhana besar untuk simpanan stok ayam,daging,ikan laut,ikan darat(hasilan kolam)serba mak nenek dlm tu termasuk fast food frozen.....jgn tak tau kat rumah daku ada 3 peti sejuk...yg satu tu tmpt daku simpan kek dan buah buahan...yg satu lagi tu tmpt daku simpan sayur,ikan2 masin,stok jem bila ada tempahan tat nenas dan barangan kek pun disitu....
Depan rumah daku ada 2 pokok kelapa.sepokok tu dah tua dah.pokok tu arwah mak aku yg tanam.walau pun dah tua pokoknya...tapi still masih berbuah dgn lebat dan jayanya...sebab apa tau..
Haaaa...daku suka tabur garam kasar di pangkal pokok kelapa tu...petua ni orang2 tua la yg bagi...suami daku beli 1 kilo garam kasar tabur je keliling akar pokok tu.perdu kot orang sebut.sekilo tu untuk 2 pokok kelapa.tabur la 6 bulan sekali.insyaalah,garam tu merangsang akar pokok untuk berbuah..dolu2 kan arwah mak daku tanam kelapa tepi parit...kalau buah kelapa tu matang,dan akan jatuh sendiri...dan air parit yg dalam tu akan menghanyutkan buah kelapa aku...nasib larr..rezeki orang lain lak yg dapat.sebab tu aku kena peka dgn bunyi kelapa jatuh.kena cepat2 amik penyauk(kreativiti suami aku )cipta...ha...ha...aku masih ingat lagi,kata mak aku.kelapa tu pemberian kawan mak aku(daku kenal je)memang dpt pahala besar la kawan mak aku tu bersedekah kelapa.mak aku pulak tanam.hasilnya sampai skrg anak cucu merasa.semoga kawan arwah mak aku tu dimurahkan rezeki.aminnn.ni daku nak bagitau pada ANDA yg baca entri daku ni...kalau ada orang sedekah makanan ke,apa ke.kena bersyukur dan DOA kan orang yg memberi itu sentiasa dimurahkan rezeki...satu lagi ye hargai pemberian orang.itu salah satu pesanan arwah mak kesayanganku..
Ok.sembang pasal kelapa tadi.ditepi parit depan rumah aku ada lagi sepohon pokok kelapa yg ditanam oleh suami aku..jadinyerr 2 pokok larr...alhamdulillah lebat juga buah nya....

2 comments:

  1. Lawaks ar aunty....dah beli hantar balik mesin kelapa tu..hahaha..
    Umah nenek kiter pun ada gak mesin kelapa camni.Hati tu nenek parut ubi kayu pun guna mesin kelapa ni...
    Oooo..aunt pandai wat tart nanas & kek yerrrrr...
    Nakkkkkkk cikit..!!!!

    ReplyDelete
  2. Ooowh nenek parut ubi guna mesin kelapa,nenas pun boleh parut tau....
    Dik cella kena dtg umah aunty kalau nak rasa kek dan tat nenas...

    ReplyDelete