Friday 3 February 2017

SAMBAL BELACAN TOMATO SEDAP

Asklmwkth...






Aku buat sambal belacan tu masa menu lemak putih daun mengkudu aritu.suami daku bertambah2 tambah nasi..
tu je bahan2 nya,pastikan cuci bersih dulu lesung batu,bahan yg nak ditumbuk,belacan jgn pulak pandai2 pi cuci..daun kaduk tu petik kat tepi dapur.patutnya ada cili merah tapi stok abis.cilipadi tu aku tumbuk lumat sama belacan,garam dan serbuk perasa,last sekali baru daku tumbuk buah tomato yg dipotong kasar,dan perahkan  sebiji limau nipis...kecik je kan limau nipis tu seakan limau kasturi...made in bota  tu...

Napa kat hujung tu tulis SEDAP.memang sedap pun kat tekak daku dan suami daku...aku jarang buat sambal belacan letak buah tomato atau orang kmpg aku panggil terung tomato..sebut sambal belacan ni kan...daku terkenang dolu2..masa aku umur belasan tahun.arwah mak aku buat sambal belacan guna cili kering atau di sebut cabai kering,bahan nya kan,cili kering,bawang kecil dlm 2 biji,belacan ofkos la,pastu nak kasi masam sambal tu digiling kan juga mempelam telur atau orang panggil pelam pauh yg muda.yg biji pun putih melepak lagi.atau pun pelam bemban disebut juga mempelam ayaq.kenal ke pelam bemban atau pelam ayaq.dulu2 2 jenis pelam tu je yg banyak ditanam ditengah batas bendang....
Dulu2 kan sambal belacan digiling disebut juga batu giling...kat rumah skrg masih tersimpan 2 batu giling,arwah mak punya dan arwah nenek ku punya...lebih 50 tahun umur batu giling tu...dulu2 mana ada bekalan letrik..blender pun baru nak dicipta (aku agak je..jgn percaya sangat).skrg batu giling kedua dua nya dah jadi arkib dlm kolah mandi.untung juga aku ada 2 bilik air...jadinya kumasukkan dlm kolah...uuuuiiii air mandi jadi sejuk sebab batu giling(ada ke orang sepesen mcm daku)ye lah dah batu giling tu dah x digunakan...daku amik inisiatif masuk dlm kolah.....pandai kann aku...daripada terbiar jadi tmpt tido sang katak....anda pun boleh ikut mcm daku...sayangkan..Peninggalan pusaka dolu2...lagi satu aku masih simpan alu lesung yg dulu2 orang guna untuk tumbuk padi dan beras.kalau nak makan kuih,arwah mak aku akan rendam beras sampai kembang pastu tos air,dan tumbuk sampai hancur kemudian ayak...mcm dah jauh menyimpang je dari tajuk diatas..sorry ye...perut pun dah kenyang.biasa la lepas lunch,cuaca tengah panas rembang..mata pun mula la berat....x boleh,x boleh,...belum solat zohor lagi...nanti lepas solat baru boleh 😴😴😴

2 comments:

  1. Kiter sukaaaaaaa sambal belacan...kengkawan selalu cakap kiter selera cam orang tua...biarlahhh....

    ReplyDelete
  2. Bagus2...dik cella boleh kawan dgn aunty...biar la kawan2 dik cella cakap selera orang tua..maksud nya dik cella x cerewet bab makanan...nanti datang umah,aunty buatkan sambal belacan.

    ReplyDelete