Tuesday 3 January 2017

APAM PUTERI AYU

Asklmwkth
Arini daku nak ber entri pasal kuih si cantik manis,apam puteri ayu...pertama kali buat sebenarnya.alhamdulillah,menjadi.bangganya aku.....aku memang failed bab kuih2 ni...aku suka makan,tapi x pandai buat kuih...selalu daku beli je...nak buat pun alang2 sangat...anak2 x suka makan kuih...depa lebih suka makan sarapan nasi lemak,nasi goreng.bihun gorebg atau mee goreng pun depa kureng minat...my darling pun sama...x gemar pun kuih...abis tu camna la daku nak pandai buat kuih...x dak request kuih...sian daku....selalu berangan nak buat kuih itu ini...punya lama dah daku beli acuan puteri ayu tue....rasanya dah dekat 2 tahun.kedai mana pun daku dah lupa...aku google resepi sapa ntah(x silap blog kerja sendiri)....dari komen2 yg pernah mencuba...banyak yg kata resepi tu bagus.bahan nya....
Resepi
kuih puteri ayu
1 cawan kelapa putih +secukup rasa garam halus +1sudu besar tepung jagung.
2 cawan tepung gandum + 2 sudu kfc baking powder(ayak bersama)
3 biji telur dipukul bersama 1 cawan gula halus+1sudu kecil ovallate(pukul kembang)
1cawan susu segar
Pewarna.
Cara#
Panaskan pengukus,gaul kelapa bersama garam dan tepung jagung.ayak tepung,serbuk penaik.sapukan acuan dgn minyak.pukul telur,gula,ovallate sampai kembang.dah kembang masukkan tepung berselang seli dgn susu segar.sebatikan.letak pewarna yg di sukai....masukkan sedikit kelapa kedalam acuan sambil ditekan rata.perlahan lahan masukkan adunan sampai penuh...susun dlm pengukus.pastikan pengukus susah dipanaskan...kukus 10 minit..balut pengukus dgn kain...aku buat uih tu selepas solat maghrib...daku cadang nak bawa ke surau tempat aku belajar mengaji...sebenarnya daku jarang bawa makanan...lepas siap  buat kuih tu...cuci pinggan mangkuk lepas guna...terus aku solat isyak dan terus masuk tidur...baru 1 jam tidur,tiba2 aku dan my darling dikejutkan dgn ketukan pintu bertalu talu....
Stop sini dulu...lain entry aku cerita...internet haku masih belum pulih...ni pun pujuk awan supaya share data kat haku...sekian..
Lawakan kuih apam puteri ayu daku.

2 comments:

  1. tak pernah buat lagiii
    makan panas panas sedap

    ReplyDelete
  2. Try buat..insyaallah menjadi...napa eek ogy cuba masuk blog nayfatimah tapi tak boleh???apa harus saya buat..?

    ReplyDelete