Thursday 19 January 2017

Resepi tomyam campur

Assmkwkth...


Sekarang asal ptg je mendung...pastu hujan.arini pun dah gelap...nak hujan...iiissshh...anak aku belum blk lagi dari sekolah..sebelum pergi sekolah dia dah bagitau dah...tiap hari blk lambat...maklum la tahun ni..tahun sebuk...spm hujung tahun ni...tak pe la dik...mak doa adik berjaya.boring sensorang baik tulis entri tertunggak.
Resepi ni menu lunch smlm nyerr...tak tau dah nak masak apa buat je tomyam campur.tak banyak mana pun campuran nya hanya sotong dan ayam...jangan tak tau aku masak tomyam ni guna homemade pes nyerr..aku buat bulan lepas.dapat 1 botol.dan 1 tipuware kecik soya yg orang jual kat pasar malam.yg botol aku frozenkan...tak perlu beli dah pes tomyam tu...boleh buat mee goreng or nasi goreng...resepi sapa ntah aku google..huuh tak sangka boleh buat sendirik pes tomyam..sebelum ni pernah juga beli yg dlm botol la yg paket kecik la...dan kekadang ada juga kehabisan stok...aritu terrr rajin buat pes.tanya gak kat my darling dan anak aku...depa kata sedap dan sama je dgn pes beli...sukeee la daku...masak pun tak banyak,jemaah pun tiga orang je.boleh letak pes lebih sikit..terimakasih empunya resepi...tapi kat sini aku nak tulis tomyam yg aku masak tu je....


Resepi**

Tomyam campur


Bahan**
2 ketul ayam potong kecil,bersihkan
5 ekor sotong(daku potong bulat),
3 sudu pes tomyam,
2 batang serai (ketuk),
Halia( ketuk),
Lengkuas(ketuk),
7 biji cilipadi(ketuk),
2 ulas bawang putih(ketuk).
1 biji bawang besar(belah 6),
4 biji jus limau kasturi,
3 helai daun limau purut(koyak sikit),
Air 4 cawan,
Kobis bunga,(potong)
Carot(potong sukahati)
Sebiji buah tomato
Garam,serbuk perasa.



Cara daku**

Sediakan periuk,masukkan 2 cawan air dan masukkan ayam,pes tomyam,halia,lengkuas,serai cilipadi,bawang putih,jus limau kasturi,daun limau purut,didihkan.kemudian masukkan air balance 2 cawan.masukkan kobis bunga,carot,buah tomato. Kemudian masuk sotong,garam dan serbuk perasa.kacau,tutup api.sedap makan nasi putih di lawankan dgn telur dadar.


Ha...tu dia bukti daku buat sendiri pes tomyam...abaikan pelekat botol jem tu...




2 comments:

  1. Sedapnyet tomyammmm..
    favourite kiter nih..
    Rajinnya aunty buat pes....
    bagus3 .hehehe...
    Mak kiter dulu rajin juga buat pest..
    Sekarang dah x rajin...hihihi

    ReplyDelete
  2. Biasa biasa je dik cella..mak cella tu sebuk je...

    ReplyDelete