Thursday 12 January 2017

Gulai ikan siakap sedap(tak bersantan)

12hb january 2017(khamis)
Asklmwkth,selamat petang.
Hari ini daku nak tulis entry menu kari ikan siakap,atau pun orang belah utara panggil gulai ikan.dah lebih 10 tahun aku,kalau masak menu gulai samaada ayam,daging atau udang memang tak letak santan...kenapa?kenapa?kenapa?sebab aku memang suka tak bersantan kalau aku yg masak.tapi kalau orang lain yg masak,aku makan je......
Minggu lepas punya menu hari apa daku dah lupa,yg pasti aku masak gulai tu 1 mangkuk je.sebab aku juga masak menu asam pedas pun semangkuk je.darlingku nak makan lauk kuah gulai.daku lak teringin nak makan asam pedas.selain lauk tu aku juga masak ayam goreng untuk anak aku.dan aku juga masak tumis kacang buncis.

Bahan bahan untuk**
Gulai ikan siakap (tak bersantan)

Sepotong ikan siakap
Kacang bendi/kacang buncis
2 sudu rempah kari ikan babas
1 sudu serbuk cili
1 keping asam gelugor
Minyak,garam,serbuk perasa
1 cawan air

Bahan penumis
1 biji bawang besar
2 biji bawang kecil
2 ulas bawang putih
1 tangkai daun kari
Sedikit halia
Sedikit halba campur

Cara daku**
Panaskan minyak,tumiskan bahan penumis masukkan daun kari,halba campur,halia,bawang besar,bawang kecil dan bawang putih.dah kuning dan naik wangi masukkan  rempah dan serbuk cili sambil masuk air sedikit supaya x hangit.kacau sampai terbit minyak dan harum rempah.masukkan lagi air sampai didih.masukkan ikan,sayur kacang,asam keping.masak sebentar lagi.masukkan garam dan perasa.tutup api.

Ada orang suka kacau atau bancuh serbuk kari dgn air(pes)daku lebih suka terus tumis tanpa air.bila dah masuk kari baru letak air sedikit demi sedikit.lain orang lain caranya....terpulang...kita yg masak kita yg makan.janji sedap dan mudah...
Daku suka makan gulai ini dgn sambal belacan atau pun berulam cili padi...

Hari ini hari pengkebumian ketua menteri sarawak yg kembali kerahmatullah ptg semalam,alfatihah untuk Tan seri datuk hj adenan bin satim.moga dicucuri rahmat dan ditempatkan dalam golongan orang2 beriman...aminnn

Nak cerita sikit apa yg aku buat dari pagi tadi...x kisah kalau orang tak baca...sekadar kenangan.sambil berkemas.daku hubungi lagi aduan kerosakan perihal internet daku yg dah hampir setengah bulan rosak.ini kali yg ke 4-5 dah aku buat aduan sepanjang hampir dua minggu.bila call,jawapan yg sama saja...sedang proggress(betul ke ejaan daku)tension nyerrrrr...hari hari dok tunggu teknisyen TM.habuk pun tarak...x tau nak mengadu kat sapa.aku nak tulis entry pun kena guna data...agaknya TM ni kekurangan teknisyen...apa salah daku...tiap bulan daku bayar je bil.....malas la dah cite tentang TM...
Aku nak cite lak pasal KTM....
Masaallah juga ni...3 hb daku pos motorsikal anak aku.tak sampai sampai lagi...aritu masa aku tanya petugas kaunter dia kata 2-3 hari sampai la...bayangkan hari ini 12hb belum ada berita...sambil aku call TM sambil juga aku call KTM.aku google no ktm parit buntar dan ktm tampin/pulau sebang...YA ALLAH...depa tak angkat..nada dering ada tapi depa angkat tapi depa letak gagang...panas hati sungguh daku...sampai tahap nak pergi terus kat kedua dua stesen tu...tapi daku beristighfar banyak2...Sebab aku sedar diri...aku bukan mampu pun nak kesana....sampai satu tahap daku call adik tersayang aku serina,nak suruh dia pergi ke KTM parit buntar tanyakan kedudukan motorsikal anak aku tu....tapi adik aku lak sebuk...tapi dia suruh anak dia pergi ke stesen parit buntar tu...adik aku kalau pergi sekejap je...10 minit dah sampai....alhamdulillah anak saudara aku intan dan zaty yg kebetulan pergi ke pulau pinang sebab ada temuduga.balik dari penang terus ke stesen ktm parit buntar...petugas kaunter bagitau dah sampai motor tu....dia orang call anak aku tak berangkat....pelik,pelik,pelik.yg anak aku lak yg memang tak sabar tunggu motor kesayangan tu cakap.tak ada pulak dia orang call....iiiissshhh...mana satu betul..Wallahhualaam...
apa apa pun aku nak ucap terimakasih kat adik aku dan anak saudara aku(intan dan zaty).yg tolong tanyakan perihal motor tu.
Masaalah motor dah selesai.alhamdulillah...
Yg belum selesai masaalah internet TM...harap2 dapat diselesaikan dalam masa terdekat ini...dah penat tulis...lenkali cerita lagi...sekian...





3 comments:

  1. Kari orang utara memang tak guna santan. Kalau guna pun sikit saja.

    ReplyDelete
  2. Terimakasih hmg sudi singgah blog saya...betul la tu...kalau guna santan pun sikit..

    ReplyDelete