Tuesday 17 January 2017

Resepi kuih cara manis

18 january 2017

Assmlkwkth...


untuk entry kali ini daku nak tulis tentang kuih cara..minggu lepas buat.pernah buat sekali dulu.rasanya dah lebih 10 tahun.kebetulan lak bulan puasa...ingat lagi waktu tu punya teruja.guna resepi dari majalah masakan.tapi sedihnya...apa yg tak kena pun tak tau.salah daku juga yg memang kekurangan ilmu walaupun orang kata resepi mudah...apa jadi pada kuih aku tu????kuih melekat.aku tak salahkan resepi.lepas dari tu,daku dah takmo mencuba.dan dan dan acuan peninggalan arwah emak aku pun dah ghaib.aku hanya bersungguh sungguh mencari semula acuan tu setelah aku mula suka membaca blog blog masakan.selain dari itu aku juga sebenarnya memang nak belajar buat kuih supaya dapat aku bawa pergi ke surau bila ada kelas mengaji al-quran mingguan...sebelum ni kalau nak makan kuih,suami aku akan beli je di kedai kopi di kepala jalan nak masuk kampung aku...macam macam kuih ada terjual,nasi lemak,nasi berlauk pun ada,selain roti canai...kena pergi awal awal.kalau datang lambat memang tinggal bekas..kadang kadang suami aku akan beli di pekan pagi seperti pekan sabtu di alor pongsu atau pekan ahad di sungai gedong...

Berbalik hal acuan tadi telah dijumpai semula didalam setor penyimpanan barang barang.daku jumpa 2 acuan bahulu.acuan peninggalan arwah mak aku.pastinya dah puluhan tahun.agak berat.aku ambil resepi sapa pun aku x ingat.aku salin semula...alhamdulillah.menjadi..walau kurang kecomelan.terlebih garing pun ye juga.takpa lainkali kena hati hati sikit.terimakasih empunya resepi...






Resepi**
Kuih cara manis(15 biji)


Bahan nya

1/2 cawan tepung gandum,
1biji telur,
1 cawan santan sederhana pekat,
2 sudu minyak masak,
Secubit garam,
Setitik pewarna hijau,
2 helai daun pandan (potong,blend dgn 1 cawan santan(tapis)
Sehelai pandan untuk sapuan pada acuan,
Dan sedikit minyak..
Gula pasir secukupnya..
Cara nya..

Masukkan santan,air pandan,telur,2 sudu minyak,garam,tepung,pewarna dalam bekas.blend halus.saya tak tapis pun.masuk terus dlm bekas.
Panaskan dapur,letak acuan,sapukan minyak dgn simpulan pandan..dah panas acuan letak adunan dlm 3 sudu,isi 3/4 acuan.masukkan  sedikit gula(ikut kesukaan manis).tutup dgn tudung periuk.tunggu lebih kurang 3-4 minit untuk masak.cungkil dgn lidi kecil untuk keluarkan.buat sampai habis.jgn lupa sapu acuan.


Ni acuan peninggalan arwah emak daku.acuan bahulu bentuk ikan dan acuan bentuk cermai.sebelum ni ada juga acuan kuih siput dan acuan kuih putu kacang.tapi dah hilang masa renovate rumah dulu...

5 comments:

  1. Sedapnyer kuih tu..
    mak kiter selalu buat inti kaya..
    Tapi kiter lagi suka kuih bauluuuuu...nyum3

    ReplyDelete
  2. Bagus la dik cella ni suka kuih lama lama...

    ReplyDelete
  3. Ogy pun suka semua kuih,yg manis yg pedas...semua tibai...

    ReplyDelete
  4. Ogy pun suka semua kuih,yg manis yg pedas...semua tibai...

    ReplyDelete