Sunday 15 January 2017

Resepi lemak kuning nangka muda

Asslmwkth....

Semalam daku pergi kenduri tahlil dan cukur kepala.rumah pertama yg daku hadiri ialah di lengkong(tebuk pancur).rumah rakan sekerja suami aku.sebelum tu aku ada berbual dgn sorang makcik ni yg sama2 hadir.makcik ni emak kepada kawan aku (siti yg sudah meninggal dunia 21 tahun yg lalu.alfatihah untuk arwah.dulu2 arwah siti ada lah rakan sekolah rendah.arwah sangat cantik masa dulu.tamat sekolah rendah aku tak pasti arwah sekolah menengah atau tidak...beberapa tahun yg lalu aku dpt berita siti dah meninggal.dia kahwin awal agaknya...menurut emak arwah,siti meninggal sewaktu dalam berpantang anak ke5.tersalah makan kata emaknya.dan sekarang anak bongsu nya berumur 21 tahun.
Panjang lak cerita aku.
Agak lama di tempat kenduri mula mula bacaan tahlil dan marhaban...ada lauk pauk yg sedap2.cendol dan bubur kacang pemanis mulut.selesai makan,aku pergi pulak rumah kedua yakni rumah kawan mengaji surau yg juga buat cukur kepala cucu.aku panggil kakak je.pergi pun lewat.tetamu dah balik.aku pergi dgn seorang lagi kawan aku.kami dihidangkan dgn menu nasi,ayam masak merah,sambal keli,pecal,dan sayur lemak nangka.pemanis mulut,wajik.jamah le serba sikit.sebab dah kenyang.sebelum balik,kakak tu bungkuskan aku dan kawan aku nangka muda mentah tapi sudah berkupas kulit...rezeki jgn ditolak...tu yg hari ini aku masak nangka tu.terimakasih kak..
Murah rezeki akak...
Ok ini resepi cara daku



Resepi**
Lemak kuning nangka muda

Nangka muda(potong,bersihkan,celur lembut)
Santan (1biji kelapa)2cawan cair 2 cawan pekat
2 sudu cili mesin
5 biji cilipadi
1 biji bawang besar
2 biji bawang kecil
Sedikit lengkuas
Sebatang serai
Sedikit halia
Sedikit  lada hitam
Sedikit kunyit serbuk
Asam gelugor 1 keping
Sedikit ikan bilis(bersihkan)
Sehelai daun kunyit(simpulkan)
Garam,perasa.
2 sudu minyak.


Cara daku**
Bersihkan nangka muda,potong,dan rebus lembut.tos kan.mesin halus bawang besar,bawang kecil,halia,lengkuas,serai,ikan bilis,lada hitam,cilipadi.panaskan api,masukkan 2 sudu minyak dan tumis bahan mesin sampai wangi.masukkan santan cair 2 cawan,nangka muda,asam keping,serbuk kunyit dan simpulan daun kunyit.didihkan sambil kacau.kecilkan api tuang santan pekat,kacau perlahan sambil di masukkan garam dan serbuk perasa secukup rasa.tutup api.regangkan tudung periuk.

Nak tunjuk juga gambar ni,anda pernah tengok,sedikit kerajinan tadi daku telah keluarkan kukur kelapa yg dah lama tak digunakan...sebiji nyior je pun...malaz nak cuci mesin...selalu daku akan mesin kelapa dalam sepuluh biji  sekali mesin.tahan le 2-3 bulan..buat sto

Daku suka meratah nangka muda begitu saja..jgn lupa masukkan halia dan lada hitam untuk menghalau angin(nangka kan berangin).

2 comments:

  1. Waaa...kukur kelapaaaa...
    Kiter pernah tengok ni kat umah nenek...tapi xpernah try...hihihi

    ReplyDelete
  2. Ye dik cella...dolu2 memang guna kukur kelapa...

    ReplyDelete